Nejasne procedure kreiranja i neobjavljivanje listi čekanja mogu uticati na pojavu koruptivnih i nezakonitih radnji u vidu podsticanja na davanje mita od strane zdravstvenih radnika ili samoinicijativno nuđenje mita od strane pacijenata kako bi se zdravstvena usluga ubrzala.
Transparency interantional Bosne i Hercegovine (TI BiH) i Centri civilnih inicijativa (CCI) danas su u Sarajevu predstavili „Analizu pravno-institucionalnog okvira i politika prevencije korupcije u zdravstvu u BiH“ izrađenu u okviru projekta Izliječimo zdravstvo, koji finansira Evropska unija.
Analiza daje pregled zakonskog i podzakonskog okvira, kao i praksi zdravstvenih ustanova u sprečavanju korupcije, sa fokusom na oblasti podložne korupciji (javne nabavke, upravljanje ljudskim resursima, sukom interesa, upravljanje finansijama). Provedeno istraživanje ukazuje na čitav niz dubokih sistemskih problema u sektoru zdravstva, koji počiva na krhkim temeljima i neadekvatnim kapacitetima za razvoj i provedbu kvalitetnih mjera u borbi protiv korupcije.
Po pitanju uspostavljanja unutrašnje finansijske kontrole i revizije, svi nivoi u BiH se nalaze u ranoj fazi uspostavljanja sistema. Istraživanje je pokazalo da više od polovine anketiranih javnih zdravstvenih ustanova (u FBiH 54%, u RS 67%) nemaju uspostavljen interni nadzor.
U javnim nabavkama, koje su jedna od oblasti najpodložnijih korupciji nalazi provedenog istraživanja govore da JZU ne ispunjavaju profesionalne i etičke standarde, niti imaju dovoljno kapaciteta. U FBiH, nešto manje od polovine anketiranih JZU ima službenika/službu za javne nabavke, dok je u RS to slučaj kod polovine anketiranih. Izbor i imenovanja organa upravljanja u organizacijama javnog zdravstva su duboko politizovani i predmet su kusuranja u cilju formiranja i funkcionisanja političkih koalicija.
Nejasne procedure kreiranja i neobjavljivanje listi čekanja mogu uticati na pojavu koruptivnih i nezakonitih radnji u vidu podsticanja na davanje mita od strane zdravstvenih radnika ili samoinicijativno nuđenje mita od strane pacijenata kako bi se zdravstvena usluga ubrzala. Kroz projekat “Izliječimo zdravstvo“ TI BiH i CCI direktno će raditi sa 15 odabranih zdravstvenih ustanova, na unaprijeđenju njihovih internih pravnih akata koji uređuju oblasti podložne korupciji, kako bi se pokazalo da je moguće značajno poboljšati stanje u pojedinim ustanovama ali i generalno u sektoru zdravstva.
Direktor Agencije za prevenciju korupcije i koordinaciju borbe protiv korupcije (APIK) Hasim Šabotić izjavio je, prilikom predstavljanja istraživanja, da je korupcija zastupljena u svim sektorima, pa i u zdravstvu.
"Kada gledamo revizorske izvještaje, javne izvještaje, određene studije koje su na neki način objektivni pokazatelji kada je u pitanju borba protiv korupcije u zdravstvu, govore da je korupcija zastupljena na visokom nivou. Međutim, kada gledamo subjektivne pokazatelje prema percepciji građana, također vidimo da je korupcija zastupljenja u BiH u sektoru zdravstva", naveo je Šabotić.
Kazao je da se korupcija u zdravstvu ne prijavljuje adekvatno, navodeći da je u 2017. godini Agencije za prevenciju korupcije zaprimila šest prijava, u 2018. godini jednu, a u 2019. godini dvije.
Po njegovim riječima, razlozi bi mogli biti to što sektor zdravstva nije u nadležnosti države nego entiteta, kantona i Brčko distrikta BiH, te postoji mogućnost da građani to prijavljuju nižim nivoima vlasti koji se bave procesuiranjem i otkrivanjem koruptivnih krivičnih djela. S druge strane, dodaje on, postoji mogućnost straha građana da ne bi trpili štetne posljedice kada zahtijevaju liječničku pomoć.
Šabotić napominje da je zdravstveni sektor jako specifičan i da bi se iskorijenila korupcija u zdravstvenom sektoru mora se promijeniti kompletan sistem.
Srđan Blagovčanin iz Transparency Internationala (TI) BiH je kazao da zdravstveni sektor dijeli sudbinu stanja u državi i društvu.
"Svjedoci smo onoga što se dešava u BiH, potpunog odsustva napretka u borbi protiv korupcije. Strategija Evropske komisije, pa i mišljenje koje smo dobili ranije ove godine nam govori da je situacija, kada je u pitanju korupcija, alarmantna. Govori se o tome da je BiH 'zarobljena država' već duži niz godina. S druge strane, institucionalni odgovor države na takvo stanje gotovo da je izostao", smatra Blagovčanin.
Kada je u pitanju zdravstveni sistem, kaže da je analiza pokazala tri nivoa problema ili tri grupe rizika od korupcije, gdje se korupcija u zdravstvenom sistemu najviše manifestira. Prvi je onaj gdje građanin može da vidi prilikom pružanja zdravstvenih usluga, primanje i traženje mita.
Međutim, navodi Blagovčanin, ono što su puno veći problemi odnosi se na procese javnih nabavki u zdravstvu, imajući u vidu da se enormne sume novca izdvajaju u sektoru zdravstva.
"Treći nivo problema odnosi se na činjenicu da, kada govorimo o postavljenjima i imenovanjima na menadžerske pozicije, tu imamo vrlo rasprostranjenu praksu klijentelizma, odnosno imenovanja ljudi po stranačkoj pripadnosti umjesto po menadžerskim kapacitetima i sposobnostima. Sve to nam daje vrlo turobnu i tegobni sliku ukupnog zdravstvenog sistema", kazao je Blagovčanin.
Po njegovim riječima, prioritetna stvar bi bila sistemski pristup reformama u zdravstvenom sistemu.
Glasnogovornica Centara civilnih inicijativa (CCI) Ana Lučić je kazala da analiza daje pregled slabih tačaka unutar pravnih propisa, čije poboljšanje može dovesti do smanjenja, odnosno do minimuma rizika od korupcije u zdravstvenim ustanovama.
"Nalazi će biti iskorišteni za saradnju sa 15 odabranih zdravstvenih ustanova (po sedam iz RS i iz FBiH i jedna iz Brčko distrikta BiH), s kojima će TI BiH i CCI direktno sarađivati i raditi na unapređenju internih akata koji reguliraju navedene oblasti, kako bi kroz konkretne primjere pokazali da se može dovesti do smanjenja rizika od korupcije ukoliko se unaprijede pravna akta", kazala je Lučić.
Analiza će također biti ustupljena svim zdravstvenim ustanovama u zemlji. (Fena)
foto: TIBiH